Rada ekspercka od Kari Bo

Łagodne ćwiczenia aerobiku albo inne ćwiczenia o niewielkim obciążeniu, takie jak spacery czy pływanie, zarówno w czasie ciąży, jak i po porodzie, są bardzo ważne dla zdrowia Twojego i Twojego dziecka. Regularny trening jest bardzo korzystny, aby pomóc Ci przygotować się do porodu, a następnie wrócić do formy po urodzeniu dziecka. Najpierw zapytaj swojego lekarza lub położną, aby pomogli Ci określić, co będzie dobre dla Ciebie i dziecka. Spacery to jedno z najprostszych do wykonania ćwiczeń. Jeśli możesz, namów partnera lub przyjaciółkę do ćwiczenia z Tobą, ponieważ łatwiej będzie Ci się zmobilizować do wysiłku.

Dobrym pomysłem jest wykonywanie ćwiczeń mięsni dna miednicy w trakcie ciąży i po porodzie. Kari udziela kilku rad odnośnie tego, jak prawidłowo napinać mięśnie dna miednicy, aby osiągnąć maksymalny efekt.

Tu przeczytasz, jak sprawdzić, czy napinasz odpowiednie mięśnie!

  • Kiedy zbliżasz się do końca oddawania moczu, napnij mięśnie, aby powstrzymać strumień. Mięśnie, które napinasz, to mięśnie dna miednicy. Nie powtarzaj tego regularnie, upewnij się tylko, czy napinasz odpowiednie mięśnie.
  • Kiedy stoisz, naciśnij otwartą dłonią swoje krocze i napnij mięśnie dna miednicy. Jeśli robisz to poprawnie, poczujesz jak oddala się ono od Twojej ręki.
  • Łatwiej będzie Ci zlokalizować mięśnie dna miednicy, jeśli staniesz w rozkroku.
  • Jeśli wciąż nie jesteś pewna, czy odnalazłaś mięśnie dna miednicy, poproś swojego lekarza o skierowanie Cię do fizjoterapeuty, który na pewno Ci pomoże. Nie wstydź się – fizjoterapeuci zajmują się tym cały czas – to część ich pracy!

Kiedy jesteś zmęczona chodzeniem z dużym brzuchem, albo z dzieckiem przez cały dzień, może być Ci ciężko znaleźć energię do ćwiczeń. Wydrukuj jeden z naszych wykresów motywacji dla przyszłych mam i użyj go, aby zapisać sobie małe cele na początku tygodnia. Nie karz się za to, że nie udało Ci się ich osiągnąć, ale stwórz swoją własną rutynę, wykonując łagodne ćwiczenia na przykład w czasie, gdy Twoje dziecko śpi. To dobry początek, aby pomóc Ci zyskać więcej energii i kontroli nad swoim ciałem.